Szanowni mieszkańcy Gminy Juchnowiec Kościelny!
W dniu 1 stycznia 2012 roku weszła w życie nowelizacja
ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Nowelizacja ta
zakłada istotne zmiany w sektorze gospodarki odpadami komunalnymi
powstającymi w gospodarstwach domowych.
Od dnia 1 lipca 2013 roku
Nasza Gmina przejmuje władztwo nad odpadami komunalnymi i staje się
odpowiedzialna za prawidłowe funkcjonowanie systemu odbierania odpadów
od właścicieli nieruchomości.
Ustawa ta ma na celu spełnienie
wymogów Unii Europejskiej, co do sposobu zagospodarowania odpadów
komunalnych. Dotychczas odpady odbierane od właścicieli nieruchomości w
większości zawożone były na składowisko, co było najtańszym sposobem ich
utylizacji. Jedynie 5 – 7% odpadów stanowiła tzw. selektywna zbiórka
oraz odzysk surowców wtórnych na liniach segregacyjnych. Wymogi unijne
(tzw. dyrektywa śmieciowa) zakładają wzmocnienie poprzednio prowadzonych
działań dotyczących selektywnej zbiórki odpadów, m.in. kontynuowanie
selektywnego zbierania odpadów opakowaniowych i
surowców wtórnych oraz dodatkowo zbieranie odpadów biodegradowalnych
(odpady podlegające rozkładowi, np. resztki jedzenia).
Wszystkie zebrane odpady komunalne będą musiały zostać poddane
odzyskowi w odpowiednich instalacjach wskazanych w Wojewódzkim Planie
Gospodarki Odpadami, a na składowisko będzie mogła trafić
tylko ta pozostałość, której nie da się przerobić. Już w
roku 2013 Gmina musi wykazać, iż ogranicza o 50% masę odpadów
komunalnych ulegających biodegradacji, która przekazywana jest na
składowisko. Następnie do końca roku 2020 Gmina zobowiązana jest do
wykazania, że zbierane jest selektywnie i przekazywane do
recyklingu co najmniej 50% powstających odpadów z papieru, metali,
tworzyw sztucznych i szkła.
W przypadku nie spełnienia przez Gminę powyższych wymagań
zostanie na nią nałożona kara pieniężna. Kary te mogą sięgać
kilkudziesięciu tysięcy złotych, które Gmina będzie musiała pokryć ze
swojego budżetu. Dlatego ważne jest, aby wszyscy mieszkańcy czynnie i
prawidłowo uczestniczyli w nowym systemie zbierania odpadów. Od dnia 1
lipca 2013 roku zmienią się zasady zawierania umów i pobierania opłat za
odbieranie odpadów komunalnych. Właściciele nieruchomości nie będą
zawierać umów z przedsiębiorcą odbierającym odpady tylko będą wnosić
opłatę do Gminy, która zapewni odbiór odpadów komunalnych powstałych w
gospodarstwach domowych. Gmina zorganizuje przetarg i wybierze
przedsiębiorcę, który będzie odbierał odpady od właścicieli
nieruchomości. Opłata za odbieranie odpadów będzie kształtowała się na
dwóch poziomach jako opłata podstawowa i opłata obniżona. Opłatą
obniżoną będą objęci właściciele nieruchomości, którzy zgodnie
z wymogami będą zbierać selektywnie w prawidłowy sposób odpady
komunalne. Właściciele nieruchomości nie wywiązujący się z obowiązku
prawidłowego zbierania odpadów będą objęci opłatą podstawową.
Weryfikacja sposobu zbierania odpadów będzie się odbywać każdorazowo
przy odbiorze odpadu. W interesie wszystkich mieszkańców Naszej gminy
jest prawidłowe funkcjonowanie gospodarki odpadami. Pozwoli to nie tylko
chronić środowisko ale również oszczędzi Nasze wydatki.
Wszelkie informacje na temat wdrażanego systemu odpadów
komunalnych będą pojawiały się na stronie internetowej Urzędu Gminy
Juchnowiec Kościelny w zakładce "Nowy System Gospodarowania Odpadami".
|